Wykład dla studentów medycyny

Jest mi bardzo miło, że ponownie mogę wirtualnie gościć w Białymstoku na wykładzie dla studentów medycyny. Za pierwszym razem zaprosili mnie studenci związani z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Studentów Medycyny IFMSA-Poland Odział Białystok (relacja ze spotkania tutaj). Tym razem przyjęłam zaproszenie Olgi Pokorskiej, która prowadzi zajęcia z przedmiotu “Neuroróżnorodność w praktyce” na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. To wspaniale, że środowisko medyczne jest zainteresowane tą tematyką! Poniżej relacja z pierwszego spotkania z wybranymi slajdami z prezentacji.

Szybka ściąga, gdzie znaleźć przydatne materiały z bloga:

Spotkanie

11.06.2024 odbyło się spotkanie, które poprowadziłyśmy wspólnie z Dominiką Hołówką, prezeską fundacji Jesteśmy Ważni. (więcej o Fundacji i naszej współpracy piszę tutaj), w ramach Kampanii Społecznej Ważni i Widoczni, której Autyzm po ludzku jest partnerem (więcej piszę tutaj oraz poniżej). Jest to pierwszy z cyklu wykładów dla studentów, który chcemy uruchomić jesienią. Połączyłyśmy siły: ja mówiłam o spektrum autyzmu, o specyfice pacjenta, o języku, a Dominika Hołówka o komunikacji z rodzicami i opiekunami, o kampanii społecznej i swojej fundacji. W ramach kampanijnych działań wspólnie z Dominiką prowadziłyśmy webinar, planujemy także edukację specjalistów i konferencję naukową przeznaczoną dla rodziców, która odbędzie się w październiku we Wrocławiu. Zapraszam do zapoznania się z założeniami i celami Kampanii – wpis poniżej lub kampanijna strona tutaj.

Język – dlaczego to jest ważne?

Nasz język wpływa na nasze myślenie, które kształtuje postawy i działania jakie podejmujemy. To nie są TYLKO jakieś tam słowa. Tak ważne jest to, co usłyszy rodzic na diagnozie na temat spektrum autyzmu. Czy będzie to „zachęta do walki” i „wyrwania dziecka z jego szponów”, do „wyleczenia go”, sprawienia, by się nie wyróżniał od innych, czy też będzie to wskazanie drogi akceptacji odmiennej ścieżki rozwojowej… Nasze słowa kształtują myśli, postawy, z których wynikają działania, a to ma podstawowe znaczenie dla przyszłych losów dziecka i jego rodziny.

Postawy wobec autyzmu kształtują się pod wpływem języka, za pomocą którego definiujemy to zjawisko.

Ellen Notbohm, autorka książki: „Dziesięć rzeczy, o których chciałoby Ci powiedzieć dziecko z autyzmem”.

Ważne jest również to co słyszą od specjalistów i osób z otoczenia rodzice i opiekunowie OzN. Poniżej przypominam infografikę przygotowaną w ramach Kampanii społęcznej Ważni i Widoczni. Wspólnie z Dominiką Hołówką prowadziłyśmy webinar o komunikacji. Jak wspierać, żeby faktycznie pomóc? Co powiedzieć, żeby nie pocieszać samego siebie tyko osobę którą chcemy wesprzeć? Jak się zachować w miejscu publicznym, obserwując zmagania rodzica z dzieckiem? Które słowa, wypowiadane w dobrej wierze, ranią zamiast pomagać? Na te pytania odpowiadamy podczas live – Szczegóły, wnioski, relacja i nagranie we wpisie poniżej.

Praktyczne porady

Tego nie mów:

  • chory na autyzm
  • upośledzony
  • niepełnosprawny
  • cierpiący na autyzm
  • zaburzenie – tak, ale tylko w dokumentach
  • nie wygląda na autyzm

Tego nie rób:

  • nie podważaj diagnozy
  • nie obrażaj się za nad-szczerość
  • nie zabraniaj stimowania

Spróbuj tak:

  • osoba z niepełnosprawnością
  • osoby z niepełnosprawnościami
  • osoba z niepełnosprawnością intelektualną
  • osoba rozwijająca się w spektrum autyzmu

  • daj czas na odpowiedź
  • traktuj adekwatnie do wieku
  • zauważ rodzica
  • słuchaj wskazówek rodzica

Specyfika pacjenta w spektrum autyzmu

DZIECI

Niektóre trudności

  • trudności sensoryczne – światła jarzeniowe, hałasy
  • zapach szpitala, przychodni
  • stres – nowa sytuacja
  • brak odp na pytanie – mutyzm wybiórczy, przetwarzanie procesowanie informacji
  • trudność z podjęciem decyzji i wyborem
  • brak współpracy
  • brak odczuwania ciała
  • brak odczuwania bólu
  • nie są w stanie określić intensywności bólu w skali 1-10
  • częste choroby lub brak goraczki i brak chorób
  • komunikacja alternatywna AAC

Możliwe sposoby

  • pomaga plan badania
  • tłumaczenie, uprzedzanie
  • odwołanie do zainteresowań dziecka – haczyk
  • typowe pociagi, samochody
  • cyfry litery symbole kolory mapy
  • dziewczynki zwierzęta, księżniczki
  • postacie z bajek
  • prosić rodzica o “instrukcję obsługi” dziecka – każde jest inne
  • słuchać rodzica
  • osoby w spektrum są wzrokowcami rysowanie na kartce

DOROŚLI

Niektóre trudności

  • stres – nowa sytuacja
  • trudności sensoryczne – światła jarzeniowe, hałasy
  • zapach szpitala przychodni
  • brak komunikacji z lekarzem – trudności ze zrozumieniem się
  • przetwarzanie słuchowe
  • niedelikatność – szarpanie, niespodziewany dotyk
  • brak zrozumienia dla specyficznych potrzeb
  • dosłowne rozumienie poleceń personelu
  • niepełne informacje, skróty myślowe lekarzy
  • aluzje, czytanie w myślach
  • częste problemy z rozpoznawaniem twarzy

Możliwe sposoby

  • lubią wiedzieć jak działają leki

(nie rozumieją = nie wezmą)

  • lubią być partnerem lekarza i znać algorytmy leczenia
  • najgorszy lekarz to taki, który tylko wręcza recepty bez tłumaczenia
  • nie działa odwołanie się do zainteresowań – spowoduje mówienie o nich bez końca
  • osoby w spektrum są wzrokowcami

DZIECI I DOROŚLI

Niektóre trudności

  • nietypowe (inne) działanie leków-szczególnie leków psychotropowych
  • nietypowe skutki uboczne – ze względu na współistniejące choroby metaboliczne np.KPU
  • konieczność stosowania małych dawek, powolne wchodzenie i schodzenie z dawki
  • trudności w komunikacji z lekarzem

Możliwe sposoby

  • leczenie personalizowane – badania enzymów wątrobowych wpływajacych na metabolizm leków
  • paszporty medyczne, takie jak dla chorób rzadkich, z uwzglednieniem specyfiki pacjenta (odczuwanie bółu)

Studenci pytają

Jak pomóc bliskiej osobie, która jest w kryzysie po trudnej diagnozie u dziecka?

Rodzice w niedługim czasie po diagnozie jest w większym lub mniejszym szoku i kryzysie. Potrzeba czasu, żeby mogli zaadaptować się do nowej sytuacji. Szczególnie, że w obecnym systemie wsparcia nie otrzymują żadnej pomocy systemowej i pozostawieni sami sobie, radzą sobie tak, jak potrafią… Pamiętajmy, że jest to proces, który wymaga czasu. Dlaczego odmawiają przyjęcia pomocy? Często nie są na nią gotowi, znajdują się w kryzysie. Jednak warto tą pomoc oferować, stosując komunikację, którą polecamy powyżej. Warto podsuwać im pomysły rozwiązania, jak mogą wyjść z kryzysu, kto może im pomóc – skorzystają wtedy kiedy będą w stanie.

Jak można pomóc rodzicowi jako lekarz?

Bardzo mnie ucieszyło to pytanie 🙂 daje nadzieję, że kolejne pokolenia lekarzy będą brać rodziców pod uwagę.

Jak wpierać rodzica po diagnozie – odpowiedź w pigułce: najważniejsza jest wiedza i grupa wsparcia. W Hospicjum jest praktyka kontaktowania ze sobą rodziców dzieci z tą samą wadą. Podobną sieć wsparcia tworzy Stowarzyszenie Mudita. Warto polecać rodzicom grupy wsparcia np. prowadzone przez Fundację Jesteśmy Ważni lub organizacje wspierające osoby w spektrum i ich rodziny. Można przekazać rodzicom wspierające materiały np. Powitalnik Mudity, Listy do R.

Rodzic po diagnozie jest tak skupiony na dziecku, że często nawet nie pomyśli o tym, czy jemu samemu coś jest potrzebne – oczywiście są różne etapy i może się okazać że nie jest w tym momencie gotów by korzystać ze wsparcia – ale sama świadomość że on tez jest ważny i że są te mozliwości i wsparci ez których skorzysta być moze w sowie czasie to już jest dużo.

Lekarzu / specjalisto zwróć uwagę na rodzica, bo jeśli Ty tego nie zrobisz to rodzic tym bardziej …

Przesłanie

Na koniec zostawiam was z myślą profesor Joanny Szymkiewicz Dangel, współzałożycielki Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci oddział Perinatalny.

Nie jest sztuką wykonać badanie i postawić diagnozę – to są rzeczy techniczne. O wiele ważniejsze i bardziej znaczące jest to, co z tym zrobimy, jak przekażemy to rodzicom.

Profesor Joanna Szymkiewicz Dangel

Polecam wpisy przydatne dla tych, którzy chcieliby pogłębić temat.