Opieka ginekologiczna i okołoporodowa z punktu widzenia matki w spektrum autyzmu

Wpis powstał z okazji mojego wystąpienia na spotkaniu z okazji 2.04.2025 RPO z samorzeczniczkami w spektrum autyzmu. Relacja ze spotkania znajduje się w poniższym wpisie, a tutaj spis przedstawianych problemów, postulatów, rozwiązań i rekomendacji na temat opieki ginekologicznej i okołoporodowej dla kobiet w spektrum autyzmu.

Swoje rozważania zacznę od przedstawienia kontekstu.

Działalność Fundacji Rodzić po ludzku

W ciągu ostatnich lat w opiece ginekologicznej i okołoporodowej wiele się zmieniło. W porównaniu do okresu PRL kiedy rodziło się na salach wieloosobowych, brakowało poszanowania godności i intymności. Wiele dobrego zrobiła Fundacja Rodzić po ludzku, która od 1996 działa na rzecz praw rodzących kobiet. Dzięki działaniom fundacji w 2011 powstał standard opieki okołoporodowej. Zapewniający dostęp do porodów rodzinnych, porządkujący stosowane procedury medyczne. Obecnie obowiązuje jego najnowsza wersja z 2018. Więcej na temat dokumentu można przeczytać na stronie Fundacji Rodzić po ludzku.

Dzięki staraniom fundacji poród przestał być wydarzeniem traumatycznym, a mógł stać się pozytywnym, napawającym dumą. Jestem strasznie wdzięczna fundacji za jej działania. W pierwszą ciążę zaszłam właśnie w 2011 i urodziłam na początku 2012, kiedy standard zaczął obowiązywać, dzięki kobietom walczącym o prawa rodzących.

Fundacja Dziewczyny w spektrum

Seria postów na temat kobiecego spektrum autyzmu w kontekście macierzyństwa zbierająca dostępne wyniki badań naukowych.

„Dostępna Ginekologia –(Nie)widoczność potrzeb” doświadczenia Fundacji Kulawa Warszawa

Fundacja Kulawa Warszawa od lat zajmuje się tematem dostępności w służbie zdrowia, a szczególnie w ginekologii:

Raport „Przychodzi baba do lekarza”? z 2019 został objęty patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich

Strona dostępna ginekologia zawiera spis dostępnych gabinetów ginekologicznych

Konferencja Ogólnopolska Konferencja Naukowo- Szkoleniowa „Dostępna Ginekologia –(Nie)widoczność potrzeb” październik 2024

Doświadczenia i zebrane dane pokazują, że problem braku dostępności w opiece ginekologicznej jest powszechny.

Kobiety w spektrum naprawdę istnieją….

Kobiety w spektrum naprawdę istnieją pisze Anna Tomczyk – filolożka, copywriter, researcher. Ekspertka ds. dostępności dla osób w spektrum autyzmu w tekście: Dostępność usług ginekologicznych, a kobiety w spektrum autyzmu – relacja z perspektywy pacjentki. To zdanie czynię mottem do moich rozważań.

Typowe problemy

Korzystałam z materiałów fundacji Kulawa Warszawa, Rodzić po ludzku, Dziewczyny w spektrum oraz doświadczeń własnych. Nie wszystkie wymienione problemy wystąpią u każdej kobiety w spektrum autyzmu.

Typowe problemy w gabinecie ginekologicznym

  • mocne punktowe światło
  • jaskrawe kolory ścian
  • zapach przychodni
  • głośne, niespodziewane dźwięki
  • brak uprzedzania o działaniach
  • niejasne polecenia, dosłowne ich rozumienie
  • zbyt ogólne pytania
  • nadwrażliwość dotykowa – np. gwałtowny dotyk, ucisk podczas badania lub odczucie zimna podczas dotykania głowicą aparatu USG
  • ból podczas badania
  • mutyzm wybiórczy – w sytuacji stresowej brak możliwości mówienia

Typowe problemy przy porodzie

  • niezrozumienie ze strony personelu różnic w odczuwaniu bólu, bodźców oraz różnic w sposobie komunikacji
  • niemożność podejmowania decyzji w stresie
  • potrzeba więcej czasu na odpowiedź – personel nie czeka
  • sensoryczne piekło sali porodowej – ostre światło, obcy zapach
  • hałas – płacz dzieci, odgłosy KTG aparatury medycznej
  • mnogość personelu – położne, lekarz, pielęgniarki, studenci….czasem jeszcze neonatolog z pielęgniarką neonatologiczną ….
  • konieczność przyjmowania niewygodnych pozycji
  • stosowanie sztywnych procedur medycznych – medykalizacja porodu

Typowe problemy na oddziale

  • duża rotacja personelu, duża ilość różnych osób
  • konieczność zorientowania się w skomplikowanym systemie społecznym na oddziale
  • nowa, zaskakująca rutyna dnia (pory posiłków)
  • zmiany planów, chaos w decyzjach lekarzy (każdy mówi co innego)
  • niedelikatność – szarpanie, budzenie zapalaniem światła
  • trudności sensoryczne – światła jarzeniowe, hałasy
  • towarzystwo na sali
  • poczucie, że nie jesteśmy u siebie
  • brak zrozumienia dla specyficznych potrzeb
  • czekanie (na wyniki badań, na lekarza, na obchód)
  • zbieranie wywiadu – to konieczność odpowiedzenia na dużą ilość pytań na raz i powtarzania tych samych informacji kolejnym osobom. Nie pomagają także nieprecyzyjne pytania np. kiedy pytają o to czy jest się uczulonym, ale nie mówią czy na leki czy pokarmy
  • na oddziale noworodkowym kobieta jest z dzieckiem przez 24 godz bez przerwy

Trudności oraz sposoby radzenia sobie w szpitalach różnego rodzaju opisuję także we wpisie poniżej:

Trudnością na oddziale noworodkowym jest to, że po porodzie kobieta zostaje sama z dzieckiem. Sale wieloosobowe nie sprzyjają odpoczynkowi: ani w dzień kiedy często ktoś przychodzi w odwiedziny, ani w nocy kiedy zwykle dzieci nie śpią – albo płacze to moje albo sąsiadki w efekcie nie śpi nikt… po porodzie i dwóch takich dobach jest się naprawdę wykończonym i przytłoczonym.

Proponowane rozwiązania

O co wnioskujemy?

  • dodanie do obowiązującego standardu opieki okołoporodowej (Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej Dz.U. 2018 poz. 1756) zapisu o uwzględnianiu praw i potrzeb osób niepełnosprawnych w tym neuroróżnorodnych np. stosowanie ankiety na temat dostosowań podczas zbierania wywiadu i pisania planu porodu, uwzględnianie potrzeb komunikacyjnych, tworzenie na oddziałach pokoju wyciszeń, własna położna dla rodzących z niepełnosprawnościami
  • uwzględnienie własnych potrzeb osób niepełnosprawnych przez: wprowadzenie paszportu medycznego osoby niepełnosprawnej lub zapisy w IKP lub ankietę potrzeb i dostosowań
  • podjęcie działań na rzecz podnoszenia świadomości personelu medycznego w zakresie potrzeb kobiet i dziewcząt z różnymi rodzajami niepełnosprawności w obszarze zdrowia i praw reprodukcyjnych
  • zapewnienie osobom niepełnosprawnym (kobietom i partnerom) udziału w dostosowanych do ich potrzeb szkołach rodzenia z przygotowaniem do porodu poza szpitalem, objecie porodów domowych refundacją NFZ
  • wyznaczenie opiekującej się porodem własnej położnej lub douli, która nawiąże wcześniej relację z rodzącą i będzie jej rzeczniczką – refundacja NFZ
  • monitorowanie dostępności gabinetów ginekologicznych, oddziałów położniczych i porodowych dla kobiet z różnymi niepełnosprawnościami
  • nagłaśnianie problemu

Własne potrzeby osoby autystycznej

Zebranie potrzeb i dostosowań może być realizowane na kilka sposobów poprzez:

  • Ankietę określającą potrzeby i dostosowania
  • Paszport medyczny osoby niepełnosprawnej
  • Profil pacjenta w IKP

Ankieta określająca potrzeby i dostosowania

Ankieta dla osób autystycznych może być częścią wywiadu medycznego przy przyjmowaniu do placówki medycznej. Pomysł zaczerpnęłam z tekstu Anny Tomczyk – Dostępność usług ginekologicznych a kobiety w spektrum autyzmu – relacja z perspektywy pacjentki wzorem są rozwiązania amerykańskie.

  • sposoby komunikacji
  • sposoby potwierdzania i zaprzeczania
  • sposoby odmierzania czasu
  • sposoby odczuwania i zgłaszania bólu
  • dostosowania podczas badania 
  • profil sensoryczny pacjenta 
  • potrzeby dotyczące diety i spożywania posiłków
  • sposoby obniżania napięcia i lęku

Paszport medyczny osoby niepełnosprawnej

Dokument dla osoby niepełnosprawnej zawierający wszystkie najważniejsze informacje w jednym miejscu. Szczególnie jest to istotne w przypadku osób niemówiących, niesamodzielnych, niewspółpracujących, które mają utrudniony kontakt z personelem szczególnie w sytuacji stresowej. Pomoże także we współpracy lekarzom różnych specjalizacji. Wzorem są rozwiązania brytyjskie.

  • wszystkie diagnozy zebrane w 1 miejscu – diagnoza główna i choroby współistniejące
  • opis funkcjonowania – nietypowe reakcje np. na ból
  • sposoby komunikacji
  • specjalne potrzeby
  • profil sensoryczny
  • sposoby uspokojenia, obniżania napięcia i lęku
  • dieta, zwyczaje żywieniowe

Profil pacjenta w Internetowym Koncie Pacjenta

Ewa Furgał zaproponowała wykorzystanie istniejącego już profilu w IKP (Internetowe Konto Pacjenta) uzupełniony o specjalne potrzeby, informacje, dostosowania wymienione powyżej.

Standard minimum sensorycznego dla osób neuro-różnorodnych

Gabinety i szpitale, które zastosują standard mogłyby zostać certyfikowane i oznaczone. Podobnie jak gabinety dostępne (dostępna ginekologia) – może mogłoby to być jedno z kryteriów wśród gabinetów ginekologicznych? Warto byłoby rozszerzyć ten standard także na placówki innych specjalizacji.

  • możliwość przyciemnienia światła
  • możliwość korzystania ze słuchawek wygłuszających
  • korzystanie z zabawek sensorycznych
  • zapewnienie tylko niezbędnego personelu medycznego
  • dostęp do pokoju wyciszeń – wyciszenie zmysłów to nie izolatka

Zasady tworzenia pokoju wyciszeń

Zasady wg Fundacji Kulawa Warszawa, więcej piszę we wpisie: Kampania społeczna “(S)pokój wyciszenia”

  • wygodne miejsce do siedzenia
  • łagodne oświetlenie
  • spokojny cichy dźwięk (lub jego brak)
  • gadżety mogące pomóc odciąć się od bodźców lub pomóc zaopiekować zmysły
  • oddzielenie przestrzeni do wyciszenia bodźców od gadżetów sensorycznych

Dostosowania w gabinecie

  • postawa otwartości i ciekawości, empatia, cierpliwość, zrozumienie – szkolenia i podnoszenie świadomości personelu medycznego
  • uwzględnienie własnych potrzeb – ankieta dotycząca dostosowań dla osób z niepełnosprawnościami lub paszport medyczny lub IKP
  • wprowadzenie do programu nauczania w ramach studiów lekarskich, pielęgniarskich i położniczych zagadnień dotyczących postępowania z pacjentkami z różnymi typami niepełnosprawności
  • zapewnienie minimum sensorycznego w gabinecie lekarskim/ sali porodowej
  • korzystanie z pomocy wizualnych – broszury edukacyjne
  • pisemne zalecenia po wizycie lekarskiej

Dostosowania na sali porodowej

  • respektowanie już obowiązujących standardów opieki okołoporodowej, szczególnie zagwarantowanych w nim praw kobiet
  • prawo do osobnej sali porodowej, oraz pojedynczego pokoju na oddziale – ale nie izolatki 
  • dostęp do pokoju wyciszeń – wyciszenie zmysłów to nie izolatka
  • zapewnienie neuroatypowym rodzącym intymności – obecność tylko niezbędnego personelu
  • zapewnienie dostępu do porodów poza szpitalnych – refundacja porodów w domu narodzin, porodów domowych (najlepsze są domy narodzin przy szpitalu lub centra porodowe) 
  • organizowanie neuroatypowych szkół rodzenia 
  • pomoc w tworzeniu planu porodu uwzględniającego specyfikę pacjenta
  • poród ze znaną wcześniej własną położną ew doulą
  • możliwość posiadania 2 osób towarzyszących – partner doula lub partner położna
  • zapewnienie kobietom niepełnosprawnym dostępu do porodów poza szpitalem oraz ich refundacja w ramach ubezpieczenia NFZ
  • obecność partnera przy porodzie oraz podczas pobytu na oddziale noworodkowym także w nocy – dodatkowe ręce do pomocy oraz osoba do kontaktu z personelem

Własna położna lub doula dla każdej niepełnosprawnej rodzącej

Własna położna refundowana w ramach powszechnego ubezpieczenia NFZ dla osób z niepełnosprawnościami. Kluczowa jest możliwość wyboru własnej położnej przez rodzącą już na etapie przygotowań do porodu.

  • jest rzeczniczką pacjentki w kontakcie z personelem
  • pomaga poruszać się po terenie szpitala, wprowadza w panujące zwyczaje
  • podnosi poziom bezpieczeństwa
  • dba o komfort sensoryczny
  • zapewnia ciągłość opieki
  • daje możliwość wcześniejszego przygotowania wywiadu (nie na izbie przyjęć)
  • pomaga w sporządzeniu planu porodu z uwzględnieniem specjalnych potrzeb pacjentki

Szkolenia dla personelu medycznego

  • podnoszenie świadomości personelu medycznego w zakresie potrzeb kobiet i dziewcząt z różnymi rodzajami niepełnosprawności w obszarze zdrowia i praw reprodukcyjnych oraz
  • postępowanie z pacjentkami z różnymi typami niepełnosprawności
  • język i sposoby komunikacji z pacjentami niepełnosprawnymi
  • wprowadzenie do programu nauczania w ramach studiów lekarskich, pielęgniarskich i położniczych zagadnień dotyczących postępowania z pacjentkami z różnymi typami niepełnosprawności

Język ma znaczenie

W ramach szkoleń dla personelu medycznego warto zwrócić uwagę nie tylko na problem podnoszenia świadomości personelu medycznego w zakresie potrzeb kobiet i dziewcząt z różnymi rodzajami niepełnosprawności w obszarze zdrowia i praw reprodukcyjnych oraz zagadnień dotyczących postępowania z pacjentkami z różnymi typami niepełnosprawności, ale także języka i sposobów komunikacji z pacjentami. W poniższym wpisie znajduje się infografika na temat komunikacji z rodzicami i opiekunami, która wyjaśnia jak można wspierać te osoby aby faktycznie je wspierać.

Sprawdź także