Spotkanie ze studentami APS – logopedia

Bardzo mi było miło we wtorek 9.04.2024 ponownie gościć na warszawskiej Akademii Pedagogiki Specjalnej – tym razem na zaproszenie dr Joanny Kwasiborskiej Dudek. Bardzo się cieszę, że mogę realizować swoją misję edukacyjną i mam nadzieję, że studentom to spotkanie zapadnie w pamięć i będzie dla nich wartościowe. Poprzednio widziałam się z 4 rokiem psychologii u dr Doroty Danielewicz (relacja tutaj), a tym razem był to 3 rok logopedii. Jako matka dwójki dzieci z wadą wymowy, mam wielki szacunek dla tego trudnego zawodu.

W czasie spotkań staram się przedstawić studentom perspektywę rodzica, tego jak przeżywa proces diagnostyczny, jak wygląda życie rodzica po diagnozie (więcej o tym w tym wpisie), a także o genezie powstania projektu Autyzmu po ludzku, a także o Kampanii Społecznej Ważni i Widoczni. W ramach kampanii planujemy min. materiały i wykłady, a być może także warsztaty dla studentów. Zaczynamy od live na FB już 11.04 na temat komunikacji, a więcej o kampanii można przeczytać w tym wpisie.

Komunikacja między specjalistami, a rodzicami i opiekunami ma ogromne znaczenie, gdyż słowa kształtują nasze myślenie i postawy, a w tym wypadku jest to postawa rodzica wobec diagnozy dziecka, która jest kluczowa nie tylko dla procesu adaptacji, ale i dobrostanu obojga.

Zwykle studentom polecam także książki – szczególnie te samorzecznicze i staram się mieć ze sobą do przejrzenia “Oczami autysty” Adama Siłkowskiego, którego twórczość promować 🙂 Recenzji jeszcze nie napisałam, ale planuję, a tymczasem odsyłam na stronę Adama – tutaj. To naprawdę unikalna i niesamowita pozycja.

Jak zawsze zachęcam też studentów do odbywania stażów i praktyk, a szczególnie do udziału w terapii domowej. Kiedyś organizowałam taką terapię najstarszemu synowi i uważam, że jest korzystna zarówno dla dziecka jak i wolontariuszy. Choć organizacyjnie dość wymagająca, postępy dziecka i stażystów są ogromne.

Już niedługo mam nadzieję wystartuje pakiet dla rodziców po diagnozie wraz z materiałami dla specjalistów na temat komunikacji i przekazywania diagnozy, z wykorzystaniem badań na temat procesu diagnostycznego, które prowadzi zespół badawczy z UW pod kierunkiem Ewy Pisuli (więcej tutaj). Myślę, że te materiały będą przydatne dla wszystkich studentów, którzy w późniejszej pracy zawodowej będą mieli doczynienia z rodzicami.

Na koniec zostawiam studentom przesłanie prof Joanna Szymkiewicz Dangel z WHD: niezależnie od tego jaką diagnozę stawiamy, o wiele ważniejsze jest to co z nią zrobimy i sposób w jaki przekażemy rodzicom. Dotyczy to każdego rodzaju diagnozy.

Słowa mają moc!