O AAC (Augumentative and Alternative Communication) czyli komunikacji wspomagającej i alternatywnej, mówi się coraz częściej. Jak sama nazwa wskazuje, AAC może być narzędziem wspomagającym do komunikacji w sytuacji, gdy trzeba wspomagać słabo rozwiniętą mowę, lub też narzędziem alternatywnym w przypadku, gdy mowa nie rozwija się wcale. W przypadku dzieci z diagnozą autyzmu problemy z mową i komunikacją występują dość często. Niestety wokół tematu AAC narosło wiele mitów, nieporozumień i błędnych przekonań.
TAK! dla AAC
Trwa akcja #takdlaAAC zainicjowaną przez Martę Tołwińską, logopedę i pedagoga specjalnego. Celem akcji jest edukacja i popularyzacja AAC, a także rozprawienie się z wieloma mitami jakie wokół narosły. Pomysłodawczyni zbiera historie użytkowników AAC, a także ich rodziców. Wypowiedzi ukazują się na FB na profilu TAK dla AAC oraz Gadamisię. Będą także zebrane w bezpłatnego e-booka, którego premiera odbędzie się w październiku- miesiącu poświęconemu AAC. W publikacji głos zabiorą także eksperci, aby przedstawić swoją perspektywę.
Miło mi ogłosić, że publikacja “Tak! dla AAC” wejdzie w skład pakietu dla rodziców po diagnozie! Będzie także dostępna do pobrania na stronie Autyzm po ludzku.
Od początku trwania akcji całym sercem jej kibicuję i wspieram jako partner. Temat jest mi bliski mimo iż moje dzieci mówią, ponieważ uważam, że komunikacja jest prawem człowieka. Nikt nie powinien być pozbawiony prawa głosu, wyboru, stanowienia o sobie.
Zgłoszenia
Wciąż można przesyłać swoje historie i doświadczenia związane z AAC. Wypowiedzi użytkowników, ich rodziców i specjalistów przyjmowane są pod adresem: projekt.takdlaaac@gmail.com do końca sierpnia. Szczegóły można znaleźć na profilu FB TAK dla AAC oraz w tym wpisie. Serdecznie zapraszam do udziału!
Konferencja SIŁA AAC
Konferencja SIŁA AAC – rozwijanie języka i budowanie narzędzi, organizowana przez Fundację Pomoc Autyzm odbędzie się 12 października 2024 w Warszawie- stacjonarnie i online.
Wśród prelegentów są wybitni specjaliści:
- Ewa Przebinda – AAC jako narzędzie budowania językowego systemu komunikacji społecznej
- Alina Smyczek – O budowaniu i rozwijaniu narzędzi do komunikacji. Założenia, podejścia, opcje, wyzwania, dobre praktyki
- Ewa Grzelak – AAC jako wsparcie mowy i mówienia (nagranie wykładu)
- Katarzyna Pęczak – AAC i spektrum autyzmu – wsparcie komunikacji i zachowania niepoprawne w kontekście
- Angelika Łasocha – Pozyskać sprzymierzeńców AAC – rzecz o kluczowej roli partnerów komunikacyjnych
Pełny program konferencji, szczegóły zapisy na stornie:
Organizacje
- Stowarzyszenie Mówić Bez Słów
- ISAAC Polska (ang. International Society for Augmentattive and Alternative Communication)
- Fundacja GenerAACja
Znawcy tematu/eksperci
- Alina Smyczek https://www.facebook.com/szkoleniaAAC
- Maja Kłoda https://www.facebook.com/majakloda
- Magdalena Grycman https://www.facebook.com/drMagdalenaGrycman
Logopedzi
- Katarzyna Rogozińska – Mobilny terapeuta https://www.facebook.com/MobilnyTerapeutaKatarzynaRogozinska
- Gadamisię Marta Tołwińska https://www.facebook.com/profile.php?id=100088104132173
Literatura
- Błeszyński, J.J. (red. 2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”
- Grycman M., Smyczek A. (red.) (2004). Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC. Kraków: Stowarzyszenie “Mówić bez Słów”
- Tetzchner, S., Martinsen, H. (2002). Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Warszawa: Stowarzyszenie “Mówić bez Słów”
- Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem Kaczmarek Beata Bogusława, Aneta Wojciechowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”
- Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji. Poradnik nie tylko dla rodziców, Grycman Magdalena
- AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów Magdalena Nosko-Goszczycka, Grupa Wydawnicza Harmonia
- Razem uczymy się mówić – przewodnik dotyczący wspomagania rozwoju językowego dzieci dla opiekunów i nauczycieli przedszkolnych Elaine Weitzman i Janice Greenberg, Grupa Wydawnicza Harmonia
- Metoda zachowań werbalnych. Jak uczyć dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi Barbera Lynch Mary Scolaris
Więcej na temat AAC piszę w Informatorze oraz we wpisie poniżej: