
Nowy rok szkolny za pasem, ale niestety nie wszystkie dzieci mogły iść do szkoły… Uczniowie z niepełnosprawnościami mają szczególnie trudno. Każdy z nas słyszał o problemach dzieci nieprzyjętych do żadnej szkoły, o dzieciach wymagających podania leków (padaczka, cukrzyca), których także nie chcą przyjmować placówki, o dzieciach w każdym wieku wypadających z systemu…
O prawo do edukacji dla każdego dziecka upomina się inicjatywa Nasz Rzecznik:
Mamy 10 września, a siedemnastoletni Kacper z autyzmem nadal siedzi w domu, bo nie chce go przyjąć żadna warszawska szkoła. Chłopcu i jego rodzicom proponowano naukę w miejscowości odległej o 80 km albo nauczanie indywidualne, sprzeczne z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i społecznymi potrzebami ucznia w spektrum autyzmu. Instytucje i osoby odpowiedzialne za organizację kształcenia zdają się zapominać o zapisach ustawy Prawo oświatowe, Konstytucji RP, Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami, które gwarantują Kacprowi prawo do nauki. Chcemy im o tym przypomnieć razem ze wspierającym chłopca Stowarzyszeniem Nigdy Więcej.
Inicjatywa Nasz Rzecznik i Stowarzyszenie NEVER AGAIN Association – Stowarzyszenie NIGDY WIĘCEJ przygotowały list otwarty skierowany do Biura Edukacji Miasta Stołecznego Warszawy. Jego treść poniżej:
Kampania społeczna
Wiele problemów edukacyjnych podejmuje także coroczna kampania społeczna organizowana przez Klub Świadomej Młodzieży, który działa przy Fundacji Autism Team oraz Zespół ds Edukacji Włączającej Inicjatywy Nasz Rzecznik. W tym roku kampania toczy się pod hasłem: Szkoła przyjazna dla neuroróżnorodności, szkoła przyjazna dla każdego człowieka i objęta jest honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzeczniczki Praw Dziecka i Prezydenta Miasta Łodzi.
Petycja
Ewa Kowalska i Ewa Strzelak są autorkami petycji skierowanej do Ministry Edukacji, Ministry Rodziny Pracy i Polityki Społecznej, Rzeczniczki Praw Dziecka. Autorki są mamami OzN aktywnymi w sieci: Ewa Kowalska na profilu @dzieci_z_ksiezyca, Ewa Strzelak prowadzi @z_mpd_po_drodze
Postulaty
1. Ogólnopolska kontrola dostępności budynków szkół i placówek oświatowych – zarówno ogólnodostępnych, jak i specjalnych
2. Systemowe przydzielanie miejsc w szkołach specjalnych dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną (orzeczenia – pkt 7 i 8)
3. Dobór grup wychowawczych w szkołach i przedszkolach specjalnych z uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności dzieci
4. Rozwój i dostępność placówek specjalnych – infrastruktura, kadra, analiza potrzeb
5. Utworzenie sieci specjalistycznych żłobków dla dzieci z niepełnosprawnościami
6. Podjęcie działań na rzecz wdrożenia rzeczywistej edukacji włączającej, rozumianej jako proces zapewniający równowagę pomiędzy realizacją potrzeb wszystkich uczestników systemu oświaty: ucznia, rodzica / opiekuna prawnego, kadry pedagogicznej oraz instytucji edukacyjnych
7. Wprowadzenie jednolitych procedur zapewniania uczniom z niepełnosprawnością ruchową lub innymi ograniczeniami funkcjonalnymi realnego wsparcia w postaci opiekuna wspomagającego (asystenta ucznia), jako integralnego elementu organizacji kształcenia w placówkach ogólnodostępnych
8. Rozwiązania, które przestaną wykluczać z edukacji w Szkołach i Przedszkolach dzieci z cukrzycą, padaczką lub innymi schorzeniami wymagającymi podawania leków
9. Wprowadzenie systemowych zmian w organizacji edukacji uczniów z niepełnosprawnością ruchową poprzez rozszerzenie przesłanek uprawniających do wsparcia nauczyciela współorganizującego proces kształcenia (tzw. nauczyciela wspomagającego), a także poprzez ujednolicenie standardów zatrudnienia kadry pedagogicznej oraz dostosowania procesu dydaktycznego do indywidualnych możliwości uczniów z niepełnosprawnościami
Petycję podpisało 12 tys osób. Pełna treść poniżej.
Dnia 15.09.25 petycja została złożona w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Relacja poniżej. Planowane są dalsze działania na rzecz praw dzieci i rodziców OzN w szkołach.
Sprawdź także
- Inne kampanie społeczne dumnie wspierane prze APL – kampanie społeczne