Czy warto wziąć udział w badaniu naukowym?

Dziś chciałabym was zaprosić do udziału w wyjątkowym badaniu naukowym dotyczącym rozwoju języka dzieci neuroróżnorondych, ale zanim o nim opowiem zastanówmy się wspólnie czy warto brać udział w badaniach naukowych?

Nasza historia

Moja przygoda z działalnością naukową rozpoczęła się wraz z diagnozą najstarszego syna. Zdecydowaliśmy się wówczas na terapię domową. Cały czas sobie obiecuję, że opiszę szczegółowo na czym polegała i ciągle brakuje mi czasu… Dziś tylko skrótowo: zajęcia odbywały się w domu z pomocą studentów – stażystów i wolontariuszy pod okiem psychologów z Przystani Szkraba, czuwających nad superwizją, szkoleniami i programem terapii. W ten sposób przez nasz dom przewinęła się spora grupa studentów, głównie wczesnej interwencji, ale także psychologii, pedagogiki oraz logopedii. Organizacja terapii domowej jest dość wymagająca, ale syn zrobił wspaniałe postępy, studenci także rozwinęli skrzydła i wiele się nauczyli, a ja nawiązałam współpracę z Przystanią Szkraba, która trwa już 9lat 🙂 więc zdecydowanie było warto! Dodatkowo na temat syna powstały 3 prace licencjackie i 2 magisterskie napisane przez nasze studentki. To był trudny i szalony czas, ale przynosił mi wiele satysfakcji i poczucia sensu.

Od tamtej pory można powiedzieć, że złapałam naukowego bakcyla 🙂 a wspieranie rozwoju nauki i kształcenie przyszłych pokoleń specjalistów stało się moją misją, dlatego brałam udział w wielu badaniach naukowych. Najwięcej ankiet do prac magisterskich, które cały czas napływają w mailach i wiadomościach na ms. przed udostępnieniem zawsze wypełniam. Warto to robić, aby pomóc studentom ukończyć studia. Przecież chcemy mieć nowych wykształconych specjalistów. Dla nas to kilka minut dla nich szansa na nowy etap życia po studiach.

Wspólnie z dziećmi także uczestniczyliśmy już w kilku badaniach naukowych. Córka jeszcze przed diagnozą brała udział w badaniach dla rodzeństw dzieci w spektrum w BABY LAB na UW. Było to cykliczne badanie z wykorzystaniem testów psychologicznych, EEG oraz eye trackera – śledzenie ruchu gałek ocznych. Były też ankiety do wypełnienia dla rodzica. Dzieci otrzymały dyplomy pamiątkowe nagrania oraz upominki, a ja zyskałam możliwość obserwacji młodych naukowców przy pracy w nowoczesnej i dobrze wyposażonej pracowni.

Następnie z całą trójką braliśmy udział w przygotowaniach nowej wersji PEPr 🙂 prowadzonym przez połączone siły UW i UKSW – tu również były przeprowadzane testy psychologiczne oraz na inteligencję. Dostaliśmy informację zwrotną i opis badań. To było pomocne przy wyrobieniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Udział w różnego rodzaju badaniach zawsze przynosił mi dużą satysfakcję. Cieszyłam się, że mogę zrobić coś sensownego oprócz opieki nad dziećmi. Warto pomagać, gdyż w ten sposób pozytywnie wpływamy także własne samopoczucie i dobrostan.

a teraz jest szansa na nową przygodę 🙂 kiedy dowiedziałam się o tym badaniu od razu zapisałam najmłodszego syna 🙂

Dlaczego bierzemy udział w kolejnym badaniu?

Przede wszystkim z poczucia misji – dobrze jest mieć poczucie zrobienia czegoś sensownego wsparcia ważnej idei rozwoju nauki. A to badanie jest wyjątkowe ponieważ zbiera wyjątkowo dużą grupę badawczą: 400 dzieci podzielonych na 4 grupy: ze spektrum, z ADHD, z zaburzonym rozwojem mowy i grupa kontrolna bez diagnozy. W każdej grupie jest 50 chłopców i 50 dziewczynek. Tak duża skala badania to szansa na wiarygodne, miarodajne wyniki. Jestem też ciekawa jak przebiega organizacja badania od środka 🙂

Dla dzieci to wspaniała przygoda – nowe miejsca, nowi ludzie, nowe testy to wszystko ma wartość terapeutyczną. Przy okazji można poznać nowoczesne metody i sprzęty medyczne. Otrzymamy także informację zwrotną na temat dziecka -będzie wykonywany ADOS. W tym przypadku rodzice dostaną także wynagrodzenie oraz upominki dla dzieci. Mieszkamy w Warszawie, więc mamy dobry dojazd. Same korzyści!

Jaki jest cel badania?

Badanie prowadzone jest w PRACOWNI NEUROBIOLOGII PROCESÓW JĘZYKOWYCH Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego. Jego celem jest odpowiedź na pytanie, dlaczego i jak dzieci różnią się w rozwoju języka. W jaki sposób różnice te wpływają na późniejszy rozwój języka i innych funkcji poznawczych, a także jakie mechanizmy mózgowe leżą u podstaw różnic indywidualnych w rozwoju umiejętności językowych.

Projekt będzie trwał 3 lata, a spotkania będą się odbywać 4 razy w każdym roku. Na pierwszych dwóch spotkaniach zostaną przeprowadzone testy psychologiczne i komputerowe, następnie badanie EEG oraz rezonans magnetyczny MRI. Dodatkowo, poprosimy też dziecko o próbkę śliny, aby zbadać poziom hormonów – polega to na żuciu wacika przez 2 minuty. Badanie to jest nieinwazyjne i zupełnie bezpieczne, a dzieci są dokładnie przygotowywane do każdego badania.

więcej szczegółów i zapisy poniżej

Dlaczego warto?

Biorąc udział w badaniu poświęcamy swój czas i energię. W zamian jednak dostajemy o wiele więcej:

  • satysfakcję ze wsparcia ważnej idei rozwoju nauki
  • dobrostan – pomoc innym i poczucie sensu wpływa pozytywnie na poziom naszego dobrostanu
  • nauka i rozwój – obserwujemy metody pracy młodych naukowców, w tym nowoczesny sprzęt i testy diagnostyczne
  • informację zwrotną o dziecku
  • wyniki testu ADOS
  • wynagrodzenie

Co może zyskać nasze dziecko?

  • nowe doświadczenia, nowe miejsca, nowi ludzie – dla dziecka w spektrum mają znaczenie terapeutyczne
  • nowe sprzęty – mogą zainteresować dzieci
  • satysfakcja z pomocy innym i rozwoju nauki – dzieci w spektrum mogą mieć silne poczucie misji
  • obserwacja naukowców przy pracy – to zachęta do podjęcia podobnej drogi zawodowej w przyszłości
  • upominki, pamiątki