Konferencja “Diagnoza spektrum autyzmu jako profilaktyka we wspieraniu rozwoju i zdrowia. W szkole i w pracy” odbędzie się 28 i 29.09. 2024 w Piasecznie. Jest możliwość uczestniczenia online.
Fundacja AleKlasa słynie z organizowania międzynarodowych konferencji na temat spektrum autyzmu. To właśnie dzięki działaniom Fundacji Polskę odwiedził dwukrotnie Tonny Attwood oraz Tample Grandin! Kilkukrotnie miałam okazję uczestniczyć w wydarzeniach organizowanych przez Fundację AleKlasa i za każdym razem było to wartościowe i inspirujące spotkanie, pełne najbardziej aktualnej wiedzy, czołowych ekspertów i cudownych inspirujących osób, a także profesjonalnej organizacji całego przedsięwzięcia.
W tym roku Autyzm po ludzku będzie mieć swoje stoisko na konferencji – serdecznie dziękuję organizatorom.
Tematyka
„Zacznijmy traktować diagnozę spektrum autyzmu jako formę profilaktyki i dbania o dobrostan dziecka” te słowa dr Ewy Urbanowicz stały się inspiracją do organizacji konferencji.
Profilaktyka, oparta na rzetelnej diagnozie, pozwala na wczesne rozpoznanie potrzeb i dostosowanie odpowiednich strategii wsparcia. Nie powinniśmy obawiać się diagnozy – to źródło nieocenionych informacji, które pomagają tworzyć bardziej inkluzywne i wspierające środowiska.
Celem organizatorów jest nowatorskie podejście do tematu profilaktyki i wspierania rozwoju dzieci i dorosłych w spektrum autyzmu.
Wydarzenie skierowane jest do szerokiej grupy odbiorców: rodziców, nauczycieli, terapeutów i specjalistów.
Prelegenci
Wśród prelegentów konferencji są znani i cenieni specjaliści, a także samorzecznicy i rodzice m.in. dr Ewa Urbanowicz, dr Mirosława Kanar, Sylwia Kowalska, Jan Gawroński, Beata Chrzanowska-Pietraszuk, Paulina Zawadzka, Joanna Pęksa. Eksperci podzielą się najnowszymi badaniami oraz praktycznymi narzędziami wspomagającymi osoby w spektrum autyzmu i ADHD w szkołach oraz miejscach pracy.
Konferencja będzie miała także charakter szkoleniowy, zakładający dużą interakcję z jej uczestnikami – zarówno tymi stacjonarnie, jak i online.
Pełna lista prelegentów znajduje się na stronie konferencji.
Program
Program dwudniowej konferencji jest bardzo bogaty. Podzielony został na 4 moduły: Szkoła, dom, terapia i praca a prelegenci w każdym z modułów (a także między modułami) będą ze sobą ściśle współpracować / wymieniać wiedzą oraz informacjami.
Zależy nam na pokazaniu jak bardzo wszystkie środowiska się przenikają i wskazaniu konieczności współpracy specjalistów między sobą, przekazywaniu informacji, wymiany doświadczeń, by wspólnie tworzyli zespoły specjalistów mądrze i świadomie wspierających rozwój dzieci i dorosłych.
28.09.2024 sobota
1. SZKOŁA
09:00 rozpoczęcie i przywitanie
09:10 – „Szkolne rany: hejt, wykluczenie i złe decyzje dorosłych” JOANNA RZEWNICKA
09:40 – Po wykładzie Asi rozmowa wszystkich prelegentów z modułu szkoła:
“A co jeśli spojrzymy na diagnozę jako na cenny zbiór podpowiedzi i potraktujemy jako element profilaktyki wspierania ucznia w spektrum autyzmu?”
10:00 – “Diagnoza jako drogowskaz do indywidualizacji nauczania: Jak odkrywać i rozwijać potencjał uczniów neuroróżnorodnych?” SYLWIA KOWALSKA
10:30 – “Od etykiety do inkluzji: Jak szkoła może zyskać znając diagnozę uczniów?” JAN GAWROŃSKI
11:00 PRZERWA
11:30 – “Nowatorskie i inkluzywne metody nauczania: Adaptacja programów szkolnych dla uczniów w spektrum autyzmu” MARCIN SIEKAŃSKI
12:00 – “Współpraca nauczycieli i rodziców: Jak efektywnie wymieniać informacje i wspierać rozwój dziecka?” DOMINIKA DZIAŁEK
12:30 – „Diagnoza ADHD jako profilaktyka dbania o swoje zdrowie” ANETA KORYCIŃSKA (Baba od polskiego)
13:00 – PANEL DYSKUSYJNY “Jak ( i czy?) diagnoza może wspierać proces edukacyjny na każdym etapie?” Jak wykorzystać diagnozę do planowania długoterminowego wsparcia dla ucznia, które wspiera jego rozwój edukacyjny i społeczny na różnych etapach szkolnych.
13:30 PRZERWA NA OBIAD
2. DOM
14:15 – ROZMOWA Z UDZIAŁEM PRELEGENTÓW Z MODUŁU DOM
„A co jeśli spojrzymy na diagnozę jako na cenny zbiór podpowiedzi i potraktujemy jako element profilaktyki dbania o rozwój dziecka?”
14:30 – „Od diagnozy do świadomego rodzicielstwa. Rola rodziców w procesie wspierania rozwoju dziecka. Kiedy warto szukać wsparcia także dla siebie?” ELA MANTHEY
15:00 – „Zrozumienie zamiast strachu: Jak diagnoza może przekształcić obawy rodziców w świadome działania?” IZABELA HNIDZIUK-MACHNICA
15:30 PRZERWA KAWOWA
15:50 – „Rodzina jako system: Wspieranie rodzeństwa i relacji rodzinnych ze spektrum autyzmu w tle.” BEATA CHRZANOWSKA-PIETRASZUK ?
16:20 PANEL DYSKUSYJNY
29.09.2024 niedziela
1. TERAPIA
09:00 – ROZMOWA Z UDZIAŁEM PRELEGENTÓW Z MODUŁU TERAPIA
„A co jeśli spojrzymy na diagnozę jako na cenny zbiór podpowiedzi i potraktujemy jako element profilaktyki również w kontekście dbania o zdrowie psychiczne?”
09:20 – “Diagnoza jako mapa drogowa: Jak świadomie kierować terapią, aby wspierać rozwój i dobrostan dzieci i dorosłych w spektrum autyzmu?” DR EWA URBANOWICZ
10:10 – “O samowiedzy osób w spektrum autyzmu – o źródłach, znaczeniu diagnozy oraz oddziaływaniach terapeutycznych oraz psychoedukacji” DR MIROSŁAWA KANAR
11:00 PRZERWA KAWOWA
11:30 – “Świadome wsparcie zamiast korekty: Jak diagnoza może prowadzić do holistycznego podejścia terapeutycznego?” PAULINA ZAWADZKA
12:15 – PANEL DYSKUSYJNY Z UDZIAŁEM PRELEGENTÓW Z MODUŁU TERAPIA “Diagnoza jako profilaktyka: Jak świadomie wspierać rozwój i tworzyć długoterminowe plany wsparcia terapeutycznego?” /
12:45 PRZERWA NA OBIAD
3. PRACA
13:30 – ROZMOWA Z UDZIAŁEM PRELEGENTÓW Z MODUŁU PRACA I TERAPIA „A co jeśli spojrzymy na diagnozę jako na cenny zbiór podpowiedzi i potraktujemy jako element profilaktyki również w kontekście pracy i rozwoju kariery zawodowej?”
13:45 – “Zrozumienie to wsparcie: Jak diagnoza może pomóc pracodawcom w tworzeniu przyjaznych miejsc pracy?” JOANNA WODZIŃSKA I IZABELA HNIDZIUK-MACHNICA
14:30 – “Szanse i wyzwania na rynku pracy dla osób neuroróżnorodnych. Perspektywa osoby w spektrum.” Rozmowa z KATARZYNĄ SUCHOŻEBRSKĄ
15:00 PRZERWA
15:20 – “Od diagnozy do przyszłości: Jak wspierać dziecko przygotowując je do samodzielnej przyszłości?” JOANNA PĘKSA
15:50 – PANEL DYSKUSYJNY NA ZAKOŃCZENIE
“Diagnoza jako forma profilaktyki dbania o rozwój i dobrostan osób w spektrum autyzmu?”
Uczestnicy konferencji otrzymują miesięczny dostęp do nagranych wykładów.
Zapisy i szczegóły na stronie fundacji
Zaproszenie
Więcej na temat konferencji w rozmowie Izabeli Hindziuk Machnicy z Weroniką Chmielewską, polecam 🙂