„Mocne strony wzmacniać, słabe chronić” kampania społeczna

Tak jak w poprzednich latach Autyzm po ludzku wspiera kampanię społeczną na rzecz młodych osób w spektrum autyzmu. W tym roku kampania społeczna pod hasłem „Mocne strony wzmacniać słabe chronić” trwać będzie od 2 do 30 kwietnia 2025.

W ubiegłym roku była to Kampania społeczna “Własne potrzeby, Wspólne prawa” 2-16 kwietnia 2024 r.

„Mocne strony wzmacniać słabe chronić” kampania społeczna realizowanej jest w ramach obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu 2 kwietnia. Inicjatorami przedsięwzięcia jest młodzież samorzecznicza działająca w Klubie Świadomej Młodzieży przy Fundacji Autism Team oraz w Klubie Świadomej Młodzieży Włocławek i okolice, wspierana w działaniach przez Fundację Autism Team, Fundację Ale Klasa oraz inicjatywy obywatelskie „Chcemy całego życia!” i „Nasz Rzecznik”. Kampania została objęta honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich, prof. Marcina Wiącka oraz Rzeczniczki Praw Dziecka, Moniki Horna-Cieślak.

Głównym celem kampanii jest zwrócenie szczególnej uwagi na wciąż aktualny problem definiowania osób w spektrum autyzmu wyłącznie przez pryzmat diagnozy, deficytów i powszechnych stereotypów, które stanowią poważną barierę utrudniającą inkluzję społeczną. Równocześnie, poprzez prezentację mocnych stron, pasji i osiągnięć w różnych obszarach życia, kampania ma za zadanie zmienić stereotypowy sposób postrzegania osób autystycznych, pokazać
ich potencjał oraz pozytywnie wpłynąć na ich społeczny odbiór.

Tegoroczna kampania swoją formułą będzie nawiązywała do odsłon z poprzednich lat. Będzie się opierała na trzech głównych filarach:

  • Wypowiedzi Samorzeczniczek i Samorzeczników oraz ich rodziców i osób opiekuńczych dotyczące ich doświadczeń nawiązujących do bieżącego hasła kampanii. Uzupełniać je będą komentarze terapeutów, nauczycieli, psychologów i pedagogów.
  • Otwarte, dostępne dla wszystkich wydarzenia towarzyszące – warsztaty, spotkania, Lekcje Różnorodności, podczas których podejmowana będzie dyskusja o tym, jak mądrze wspierać osoby neuroróżnorodne, wzmacniać ich potencjał, głos i sprawczość.
  • Kampanijny przekaz wzmocni spot z udziałem Samorzeczniczek i Samorzeczników rozwijających się w spektrum autyzmu oraz ich rodziców i osób opiekuńczych. Jego scenariusz powstał na podstawie briefu przygotowanego przez osoby samorzecznicze. Wykorzystane w nim materiały zostały opracowane podczas dedykowanych warsztatów poprzedzających przygotowanie kampanii, realizowanych w ramach projektu „KŚM- inkluzja NIE iluzja. Partycypacja. Obywatelskość. Samostanowienie.”

Organizatorzy kampanii: Fundacja Autism Team, Klub Świadomej Młodzieży przy Fundacji Autism Team w Łodzi, KlubŚwiadomej Młodzieży Włocławek i okolice

Partnerzy kampanii: Fundacja Ale Klasa, Inicjatywa „Nasz Rzecznik”, Inicjatywa obywatelska „Chcemy całego życia!”

Więcej informacji na stronie kampanii

W ramach kampanii powstał także spot filmowy z udziałem samorzeczniczek, samorzeczników ich rodzin i opiekunów. Zapraszam do obejrzenia!