Kampania społeczna “Szkoła przyjazna dla autyzmu” trwa od 16.09.2024 do 30.09.2024. To akcja cyklicznie organizowana przez Klubu Świadomej Młodzieży, który działa przy Fundacji Autism Team. W tym roku Autyzm po ludzku bierze w niej udział jako partner. Całym sercem wspieram działania młodych samorzeczników, a także wspierających ich organizacji i inicjatyw. To zaszczyt, że mogę znaleźć się w tak znakomitym gronie. Mam nadzieję, że głośne i odważne mówienie o problemach przyniesie realną zmianę odczuwaną w całym środowisku.
Poparcie Autyzmu po ludzku
Jako matka trójki dzieci w spektrum autyzmu, w tym dwójki w wieku szkolnym, całym sercem popieram postulaty kampanii społecznej “Szkoła przyjazna dla autyzmu”. Wiele z postulatów kampanii poprawiłoby dobrostan nie tylko uczniów ze specjalnymi potrzebami, ale i wszystkich uczniów i pracowników szkoły. Od lat próbujemy zmienić sytuację w naszej placówce, starając się nadaremnie o zmianę głośnego dzwonka… W naszej szkole IPET jest zamknięty w pancernej szafie i wyciągany z niej tylko na początku i końcu etapu edukacyjnego… a dostosowania pozostają tylko na papierze. Nikomu też nie przeszkadza 3 godziny terapii pod rząd, bo na papierze ilość się zgadza – papier przyjmie wszystko, dziecko już nie koniecznie. Szkolna pani psycholog prosi by zapisać dziecko prywatnie, bo w szkole terapia to tylko teoria….psycholog jest często wzywany na interwencje, a zajęcia nie odbywają się…. Na szczęście mamy dobrych, empatycznych nauczycieli i pomocnych wspomagających, a zajęcia kończą się zawsze przed 15.30 a nie o 17 jak w innych szkołach. Mam świadomość, że jeszcze wiele jest w polskiej szkole do zrobienia. Dyrektorzy często zasłaniają się brakiem pieniędzy – razem z młodymi samorzecznikami apeluję jednak o to co nie wymaga nakładów finansowych: empatię i szacunek, podmiotowe traktowanie uczniów i partnerskie rodziców. Wiele z postulatów da się zrealizować bez dodatkowych kosztów: ocena opisowa z zachowania, lekcje różnorodności np. w ramach godziny wychowawczej. Wspaniale, że młodzi ludzie mogą mówić głośno o swoich potrzebach! popieram ich głos całym sercem.
Postulaty
- STOP głośnym dzwonkom w szkołach!
- Psychologiczne BHP
- Pokoje wyciszeń dostępne dla każdej osoby uczniowskiej
- Dostosowanie edukacji do potrzeb każdej osoby uczniowskiej – komfort psychiczny najważniejszy
- Lekcje Różnorodności w programach wychowawczo-profilaktycznych
- Zastąpienie punktowej oceny zachowania oceną opisową
- Rzecznik Praw Uczniowskich w każdym mieście i powiecie
- EDUTEAM w każdej szkole: uczeń, nauczyciel, rodzic.
Apel organizatorów kampanii
Od kilku lat o tej samej porze przypominamy, że my – neuroróżnorodna młodzież w spektrum autyzmu – napotykamy na swojej edukacyjnej drodze bariery, które utrudniają nam realizację prawa do nauki. Prawa, które jest zapisane w art. 70 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.
My, osoby w spektrum autyzmu i z innymi neuroróżnorodnościami, chcemy dostępu do edukacji na miarę naszych potrzeb i możliwości. Edukacja włączająca w obecnym kształcie nie jest edukacją dla wszystkich. Polska szkoła nie jest przyjazna osobom w spektrum autyzmu, z ADHD, ADD czy zespołem Tourette’a. Zamiast zapewniać komfort nauki i bezpieczeństwo, zbyt często jest areną dramatów młodych ludzi.
Jesteśmy tuż po rozpoczęciu nowego roku szkolnego. Dla wielu osób uczniowskich z własnymi potrzebami edukacyjnymi to czas wyzwań, lęków i niepokoju. Chcemy to zmienić.
Apelujemy o szkołę przyjazną dla autyzmu, autentycznie dostępną dla każdego i każdej z nas, nie tylko w deklaracjach specjalistów, obietnicach decydentów i martwych przepisach prawa.
Potrzebujemy mądrego wsparcia nauczycieli, dyrekcji i władz oświatowych, rozumiejących nasze potrzeby. Chcemy szkoły, która zapewni nam psychologiczne BHP, bezpieczną przestrzeń do nauki i odpoczynku, gdzie pokoje wyciszeń będą standardem, nie fanaberią.
Apelujemy o szkołę, która nie będzie poligonem, miejscem przetrwania, źródłem traum i lęków. Szkołę, w której nasze potrzeby będą zrozumiane, zalecenia z naszych orzeczeń konsekwentnie realizowane, a każda osoba uczniowska będzie podmiotem posiedzenia Zespołu IPET-owego, a nie pustym miejscem w tabelce.
Apelujemy, by zapisy w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego były tworzone rzetelnie, a nie metodą “kopiuj-wklej”. O to, by Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) była dokumentem, który wspiera młodego człowieka w przestrzeniach szkolnych i zmienia się wraz z nim, a nie kończy krótki biurokratyczny żywot w szufladzie. Apelujemy o zaopiekowanie osób uczniowskich z ADHD, ADD, Zespołem Tourette’a, FAS, które funkcjonują w przestrzeniach szkolnych bez adekwatnego systemowego wsparcia.
Apelujemy o komfortowe sensorycznie przestrzenie do nauki, wprowadzenie do programów wychowawczo-profilaktycznych lekcji różnorodności w każdej szkole, odgórne zniesienie krzywdzącej, punktowej oceny zachowania i zastąpienie jej oceną opisową. Apelujemy o powoływanie Rzeczników Praw Uczniowskich na poziomie miast i powiatów.
Zapewnijmy edukację włączającą w praktyce, przestańmy o niej tylko rozmawiać!
Będziemy działać, jak potrafimy najlepiej. Chcemy pokazać całemu światu, że potrzebujemy szkół przyjaznych dla autyzmu. Przyjaznych dla każdego człowieka, bez wyjątku.
W ramach tegorocznej edycji kampanii społecznej „Szkoła przyjazna dla autyzmu”, objętej Honorowym Patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzeczniczki Praw Dziecka, przeprowadzimy sześć lekcji różnorodności w sześciu szkołach i placówkach oświatowych w miastach, w których działa Klub Świadomej Młodzieży. Chcemy otworzyć się na potrzeby szkół i placówek oświatowych, które dostrzegają konieczność szkoleń z udziałem osób samorzeczniczych i przeprowadzić spotkania szkoleniowe z Radami Pedagogicznymi i Społecznościami Szkolnymi.
Jednocześnie głos młodzieży wybrzmi w postaci apeli, które będziemy prezentować w mediach społecznościowych. Zwrócimy szczególną uwagę na pilne problemy osób uczniowskich w spektrum autyzmu. Podniesiemy konieczność zapewnienia „psychologicznego BHP”. Będziemy apelować o standardy w ramach dostosowań edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem ośmiu obszarów:
- STOP głośnym dzwonkom w szkołach!
- Psychologiczne BHP
- Pokoje wyciszeń dostępne dla każdej osoby uczniowskiej
- Dostosowanie edukacji do potrzeb każdej osoby uczniowskiej – komfort psychiczny najważniejszy
- Lekcje Różnorodności w programach wychowawczo-profilaktycznych
- Zastąpienie punktowej oceny zachowania oceną opisową
- Rzecznik Praw Uczniowskich w każdym mieście i powiecie
- EDUTEAM w każdej szkole: uczeń, nauczyciel, rodzic.