Kampania społeczna “Szkoła przyjazna dla autyzmu”

Kampania społeczna “Szkoła przyjazna dla autyzmu” trwa od 16.09.2024 do 30.09.2024. To akcja cyklicznie organizowana przez Klubu Świadomej Młodzieży, który działa przy Fundacji Autism Team. W tym roku Autyzm po ludzku bierze w niej udział jako partner. Całym sercem wspieram działania młodych samorzeczników, a także wspierających ich organizacji i inicjatyw. To zaszczyt, że mogę znaleźć się w tak znakomitym gronie. Mam nadzieję, że głośne i odważne mówienie o problemach przyniesie realną zmianę odczuwaną w całym środowisku.

Poparcie Autyzmu po ludzku

Jako matka trójki dzieci w spektrum autyzmu, w tym dwójki w wieku szkolnym, całym sercem popieram postulaty kampanii społecznej “Szkoła przyjazna dla autyzmu”. Wiele z postulatów kampanii poprawiłoby dobrostan nie tylko uczniów ze specjalnymi potrzebami, ale i wszystkich uczniów i pracowników szkoły. Od lat próbujemy zmienić sytuację w naszej placówce, starając się nadaremnie o zmianę głośnego dzwonka… W naszej szkole IPET jest zamknięty w pancernej szafie i wyciągany z niej tylko na początku i końcu etapu edukacyjnego… a dostosowania pozostają tylko na papierze. Nikomu też nie przeszkadza 3 godziny terapii pod rząd, bo na papierze ilość się zgadza – papier przyjmie wszystko, dziecko już nie koniecznie. Szkolna pani psycholog prosi by zapisać dziecko prywatnie, bo w szkole terapia to tylko teoria….psycholog jest często wzywany na interwencje, a zajęcia nie odbywają się…. Na szczęście mamy dobrych, empatycznych nauczycieli i pomocnych wspomagających, a zajęcia kończą się zawsze przed 15.30 a nie o 17 jak w innych szkołach. Mam świadomość, że jeszcze wiele jest w polskiej szkole do zrobienia. Dyrektorzy często zasłaniają się brakiem pieniędzy – razem z młodymi samorzecznikami apeluję jednak o to co nie wymaga nakładów finansowych: empatię i szacunek, podmiotowe traktowanie uczniów i partnerskie rodziców. Wiele z postulatów da się zrealizować bez dodatkowych kosztów: ocena opisowa z zachowania, lekcje różnorodności np. w ramach godziny wychowawczej. Wspaniale, że młodzi ludzie mogą mówić głośno o swoich potrzebach! popieram ich głos całym sercem. 

Postulaty

  1. STOP głośnym dzwonkom w szkołach!
  2. Psychologiczne BHP
  3. Pokoje wyciszeń dostępne dla każdej osoby uczniowskiej
  4. Dostosowanie edukacji do potrzeb każdej osoby uczniowskiej – komfort psychiczny najważniejszy
  5. Lekcje Różnorodności w programach wychowawczo-profilaktycznych
  6. Zastąpienie punktowej oceny zachowania oceną opisową
  7. Rzecznik Praw Uczniowskich w każdym mieście i powiecie
  8. EDUTEAM w każdej szkole: uczeń, nauczyciel, rodzic. 

Apel organizatorów kampanii

Od kilku lat o tej samej porze przypominamy, że my – neuroróżnorodna młodzież w spektrum autyzmu – napotykamy na swojej edukacyjnej drodze bariery, które utrudniają nam realizację prawa do nauki. Prawa, które jest zapisane w art. 70 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.

My, osoby w spektrum autyzmu i z innymi neuroróżnorodnościami, chcemy dostępu do edukacji na miarę naszych potrzeb i możliwości. Edukacja włączająca w obecnym kształcie nie jest edukacją dla wszystkich. Polska szkoła nie jest przyjazna osobom w spektrum autyzmu, z ADHD, ADD czy zespołem Tourette’a. Zamiast zapewniać komfort nauki i bezpieczeństwo, zbyt często jest areną dramatów młodych ludzi.

Jesteśmy tuż po rozpoczęciu nowego roku szkolnego. Dla wielu osób uczniowskich z własnymi potrzebami edukacyjnymi to czas wyzwań, lęków i niepokoju. Chcemy to zmienić.

Apelujemy o szkołę przyjazną dla autyzmu, autentycznie dostępną dla każdego i każdej z nas, nie tylko w deklaracjach specjalistów, obietnicach decydentów i martwych przepisach prawa.

Potrzebujemy mądrego wsparcia nauczycieli, dyrekcji i władz oświatowych, rozumiejących nasze potrzeby. Chcemy szkoły, która zapewni nam psychologiczne BHP, bezpieczną przestrzeń do nauki i odpoczynku, gdzie pokoje wyciszeń będą standardem, nie fanaberią.

Apelujemy o szkołę, która nie będzie poligonem, miejscem przetrwania, źródłem traum i lęków. Szkołę, w której nasze potrzeby będą zrozumiane, zalecenia z naszych orzeczeń konsekwentnie realizowane, a każda osoba uczniowska będzie podmiotem posiedzenia Zespołu IPET-owego, a nie pustym miejscem w tabelce.

Apelujemy, by zapisy w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego były tworzone rzetelnie, a nie metodą “kopiuj-wklej”. O to, by Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) była dokumentem, który wspiera młodego człowieka w przestrzeniach szkolnych i zmienia się wraz z nim, a nie kończy krótki biurokratyczny żywot w szufladzie. Apelujemy o zaopiekowanie osób uczniowskich z ADHD, ADD, Zespołem Tourette’a, FAS, które funkcjonują w przestrzeniach szkolnych bez adekwatnego systemowego wsparcia.

Apelujemy o komfortowe sensorycznie przestrzenie do nauki, wprowadzenie do programów wychowawczo-profilaktycznych lekcji różnorodności w każdej szkole, odgórne zniesienie krzywdzącej, punktowej oceny zachowania i zastąpienie jej oceną opisową. Apelujemy o powoływanie Rzeczników Praw Uczniowskich na poziomie miast i powiatów.

Zapewnijmy edukację włączającą w praktyce, przestańmy o niej tylko rozmawiać!

Będziemy działać, jak potrafimy najlepiej. Chcemy pokazać całemu światu, że potrzebujemy szkół przyjaznych dla autyzmu. Przyjaznych dla każdego człowieka, bez wyjątku.

W ramach tegorocznej edycji kampanii społecznej „Szkoła przyjazna dla autyzmu”, objętej Honorowym Patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzeczniczki Praw Dziecka, przeprowadzimy sześć lekcji różnorodności w sześciu szkołach i placówkach oświatowych w miastach, w których działa Klub Świadomej Młodzieży. Chcemy otworzyć się na potrzeby szkół i placówek oświatowych, które dostrzegają konieczność szkoleń z udziałem osób samorzeczniczych i przeprowadzić spotkania szkoleniowe z Radami Pedagogicznymi i Społecznościami Szkolnymi. 

Jednocześnie głos młodzieży wybrzmi w postaci apeli, które będziemy prezentować w mediach społecznościowych. Zwrócimy szczególną uwagę na pilne problemy osób uczniowskich w spektrum autyzmu. Podniesiemy konieczność zapewnienia „psychologicznego BHP”. Będziemy apelować o standardy w ramach dostosowań edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem ośmiu obszarów:

  1. STOP głośnym dzwonkom w szkołach!
  2. Psychologiczne BHP
  3. Pokoje wyciszeń dostępne dla każdej osoby uczniowskiej
  4. Dostosowanie edukacji do potrzeb każdej osoby uczniowskiej – komfort psychiczny najważniejszy
  5. Lekcje Różnorodności w programach wychowawczo-profilaktycznych
  6. Zastąpienie punktowej oceny zachowania oceną opisową
  7. Rzecznik Praw Uczniowskich w każdym mieście i powiecie
  8. EDUTEAM w każdej szkole: uczeń, nauczyciel, rodzic.